2 måneder siden jeg startede på ny kost….

Den 26. Juni er det to måneder siden jeg startede på at undgå (hold nu fast): Hvedemel (ikke spelt), gær, mælkeprodukter fra en ko, sukker (Hvidt, brunt og rørsukker), oksekød, svinekød, hvide ris, fuldkorns hvedemel, oste fra en ko, hasselnødder, valnødder, pistacie, svampe, light produkter og øl.

Jeg spiser og drikker nu istedet: havremælk, mandelmælk (uden sukker), sojaprodulter, speltmel (fint og fuldkorn), boghvede, rugmel, havremel og gryn.

Faktisk tænkte jeg i starten – det har jeg prøvet før, det holder jeg aldrig. Men, tiden har vist noget andet. I starten kunne jeg heller ikke selv stå i køkkenet eller lave mad eller noget, og min kæreste er altså langt fra født i et køkken, han skal egentligt helst bare holde sig væk, medmindre vi hjælpes ad! Ikke fordi det bliver dårligt det han laver, men han har en eller anden forbandelse over sig, så hver gang han nærmer sig et køkken har vi enten: ris, kaffe, mel (bare mad) ud over hele lejligheden, og han gør det ikke engang med vilje! Den stakkel 😉

Nå, men det har nu vist sig efter 2 måneder at jeg faktisk sagtens kan det her. Jeg giver mig selv en smule lov i weekenden, men kun weekenden, og oftest kun hvis vi skal til fødselsdag eller være sammen med familien at jeg dykker i det forbudte. Ellers holder vi den egentligt også i weekenden. Jeg forlanger ikke at andre laver mad til mig som jeg kan tåle (okay, måske lidt min mor og far, men der er vi oftest også flere dage i træk) men mange er søde til at tænke på mig eller spørge!

Så det går faktisk VIRKELIG godt. Jeg er vildt god til det og elsker det der med at prøve nye ting af. Og jeg husker da også at tænke på at min kæreste skal blive mæt, men han er faktisk lige så vildt med det som jeg.

For det første fordi:

1. Det er nemt (hvem kan ikke stege en kylling og bikse en salat?)

2. Det er billigere (fordi vi køber kæmpe kasser med kylling en gang i måneden og faktisk kun skal købe grønt og frugt resten af måneden)!

3. Det er sundt

4. Du taber det nok lidt (jeg har på 2 måneder tabt mig 7 kg)

5. Du får meget mere energi og din krop elsker dig

Faktsik, har jeg fået det bedre psykisk siden, og også kunne klare at gå nærmest hver aften nu, på de gode dage, det er jo stadig lidt en rutstjebane (før var det jo nærmest 1 gang hver anden uge), de obligatoriske 300-400 meter! Jeg føler mig mere let, er ikke oppustet og spiser oftere men mindre. Det gør at min forbrænding bliver forbedret og jeg derved hurtigere får blodet ud i kroppen igen, det skal nemlig ikke bruge så lang tid på at fordøje mere. Ja der er mange fordele. Trods det lyder som en svær opgave. Men egentligt, tog det os kun 1 måneds tid, så var vi på sporet og det var nemt!

Jeg har også fundet ud af nu, at før kunne jeg IKKE gå 200-400 meter uden at blive svimmel eller skulle sidde ned, jeg kunne måske gå 50? Vildt ikke? Men nu kan jeg, nu kan jeg faktisk gå 300 meter uden næsten at mærke til at mit blodtryk falder og jeg bliver utilpas, dårlig og svimmel! (JEG ER MEGA STOLT OVER DET JEG KAN NU, FLOT IK?) Det er dejligt. (Det skal siges, jeg følger en Træningsplan fra syghuset, her må jeg IKKE overbelaste mig selv (det kan forværre det hele), så det jeg kan gå nu, skal jeg gå i måske 1 månedstid (måske 2, indtil jeg føler jeg kan uden at få det skidt) og så forøge, så langsomt frem som muligt – alt det har jeg HELT SELV styr på ;-))!!!

Så har du det som jeg, vil jeg VIRKELIG anbefale det!

Morgenmad: jeg får oftest en smoothie og mit eget knækbrød med plantesmør eller kylling.

Middagsmad: grøntsager, mit eget rugbrød, æg eller rester fra dagen før.

Aftensmad: forskelligt, vi prøver lidt af.

Snacks: laver selv is (har også en opskrift til bloggen senere) banankage uden sukker, mælk og mel osv. Mange muligheder, eller blot frugt!

(Et godt tip er, hvis du laver smoothies, så tilføj din fiskeolie og C-vitamin pulver deri, så er det overstået)!

Jeg udrenser stadig ved siden af og spiser vitaminer som: fiskeolie, d-vitamin, Multivitamin, C-vitamin pulver, vitamin for immunforsvaret, magnesium (hver anden dag) og probiotika osv.

Men det har jeg gjort før, uden så meget bedring, så maden spiller en kæmpe rolle også.

God kamp og god dag 🌸🙋🏼🙌🏼☀️

Speltpizza m. bagepulver…

Spelt burgerboller m. seasamfrø og bagepulver….

2 thoughts on “2 måneder siden jeg startede på ny kost….

  1. Christine Büttner

    Hvor er det bare dejligt at høre at du kan mærke en ændring i din hverdag!
    Så dejligt at følge med i hvordan det går! <3

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *